teisipäev, 29. aprill 2025

KESKKONNAÜLEVAATUS


Keskkonnauudised

Keskkonnaülevaatus

Paberijäägid 2019-2024

 


 

Paberijääke oleme kaalunud 2019. aasast alates, et näha, millises koguses paberit jääb alles, mis läheb paberikonteinerisse.

Nagu juba eelmisel aastal tõdesime, on meie oskus paberit kasutada kõvasti paranenud. Kunstitundides värvilist paberit kasutades kogutakse kokku ka väikesed paberid ning sorteeritakse värvi järgi mappi, et järgmisel korral oleks vajalikku paberit kiirem leida.

Nende aastate jooksul on vahetunud  paberijääkide kaaluja, sest varasem paberijääkide usin kirjapanija Ulvi jäi pensionile, tema ülesande võttis üle Rannapõnnide rühma toimekas õpetaja abi Lia ning tänaseks on see maja perenaise Aime õlul.  Igakuiselt kogub ta kokku kõikide rühmade ja kabinettide paberikorvist paberid ning kaalub ära. Männikäbide rühma õpetaja abi Annika aga koostab nendest andmetest diagrammi. RK keskkonnatöörühma juht Pille aga lisab veidi selgitusi. Nii kaasab paberijääkide tekkimise kirjapanemise lugu kolme inimest. Tõeline meekonnatöö.

Diagramm näitab esimeste aastatega võrreldes langust ja lausa mitmekordset.

Lapsed on selgeks saanud diagrammi mõistmise. Mida pikem tulp, seda rohkem paberit. Lapsed võtsid eesmärgiks, et järgmises diagrammis ei tohi olla kaalu suuremat kui 2,5 kg kuus. Ja see eesmärk saavutati.

 

Pille Trumm

Rohelise kooli rohetiimi juht


esmaspäev, 28. aprill 2025

Vee tarbimine 2017-2024

 


Diagramm näitab, et vee tarbimine on kuude kaupa väga erinev. Kõige enam näitab tarbimist katlaruum ehk siis lasteaed 56 m3 kuus 2018. a veebruaris, kõige vähem juulis 2023, mil lasteaed oli 28 päeva suletud kollektiivpuhkuseks.

Köögi tarbimine on olnud kõige suurem 2019 a aprillis 25 m3 ning kõige väiksem 2023 a juulis 3 m3.

2024. aastal oli kõige suurem vee tarbimine 37 m3 (katalruumi näit). Kui vaadata pruuni ja rohekat tulpa, siis võime rahule jääda vee tarbimise näitudega, sest need on madalamad kui varasemad.

Me tarbime vett väga teadlikult. Ei lase veel  voolata suu loputamise ajal, taimede katmiseks kogume vihmavett jms.

Kokkuvõtte koostas

Pille Trumm

Rohetiimi juht


reede, 25. aprill 2025

Aasta lind 2025- KORMORAN. Rõõmupallide märtsikuuprojekt

 Märtsikuus oli Rõõmupallide rühma kevadet toomas vahva lind kormoran. Lapsed said selgeks tema ja ta vaenlaste nimede ladumise tähtedest.

Koos õppisime lastega, et kormoran on suurem kui kuldnokk ja ta muna on sama suur kui kanal. Kuldnoka muna on aga sama suur kui viinamari. Lapsed võrdlesid munade suuruseid ning koguseid ja said neid süüa.

Ühekskoos mängisime rühmas vahvaid mänge, kus kormoran osa võttis: täringumängudes loendasime kormorane ja ta vaenlasi ning suuremad said koostada täringute abiga vahvaid matemaatilisi jutukesi kormoranidest. Fantaasiamaailm linnumaailmas mängides on piiritu!

Kunstis kajastus kormorani temaatika meil läbi kujunditest  linnupesade kokkukleepimise, sest uurisime koos ka, kuidas saab alguse kormorani elutsükkel kui ta kord kevadel saabub.

Nii suured kui väikesed said märtsis voolida kormorane või kuldnokki, sest neil on ju vaid väikesed erinevused välimuses, kas pole?

Kormorani eluolusid vaadeldes õppisime tundma erinevaid materjale (pilliroogu, oksi, savi jms)  ja maitsma erinevaid kasulikke toite – kuivatatud peipsi tinti ja muna. Lapsed said teada, et me luud on muna süües tugevad ning me luud on kormorani luudega sarnasemad kui teistel lindudel! Seest täis ja rasked, et sukelduda.

Õues nautisid koolieelikud väga kormorani sukeldumissügavuse mõõtmist sammudes – aia äärest suutis ta täpselt sukelduda punase liumäe otsani! Pärast sai  antud vahemaad võidu joostes – loendasime mitu sekundit kulus meie ,,lapskormoranidel“ sukeldumismaa läbimiseks. Väiksemad nautisid õues koos suurtega liikumismängu ,,Kormoranid-kormoranid tulge koju! Ei saa vares/kotkas/kajakas ees!“. Õppisime läbi kogu kuu mängudes hakkama saama kaotusvalu ja võidurõõmuga!

Rahunemisvõttena õppisid Rõõmupallid kormoranijoogat, kus liigutusi tehes sai meist kõigist endast munast suur kormoran, kes end kivil kuivatama peab, et taas lendu tõusta. Lisaks harisime Rõõmupallides end ka veebi teel vaadeledes vahvaid kormorane sukeldumas, kuulates ta häälitsusi, Hiinas kalurite jaoks kala püüdmas ja vaadates Kormoraniteatrit ning seda kõike mõtestades.

Lapsed olid väga kaastundlikud mõtestades kormoranide ja inimeste vastuolulisi suhteid ning väljendasime oma tundeid selle osas. Loodus on imeline aspekt, mille läbi õppida tundma elu kõiki valdkondi!

Õp Anneliis

Siin üks näide lõimitud tunnist:

Lõimitud tund – mina ja keskkond/matemaatika/kunst/RK

Vaatame erinevaid pilte kormoranidest ja räägime nende välimusest ja toitumisest. Saame teada, et kormoran võib kasvada kuni 1m pikkuseks. Võrdleme kormorani teiste veelindudega. Mõõdame mõõdulindiga, et kui pikk on 1m. Kordame üle, et 1m on 100cm.                                                                                                                            

Kormoran meenutab ürgset saurust (eriti, kui kivil püsti seisab).

Lapsed joonistasid pildi "Kormoran kivil" ning osad lapsed voolisid plastiliinist kormorani pesa koos kormoraniga.



Õp Kätlin

 

Säästame paberit- paberivabad tegevused


Paberijääke oleme kaalunud 2019. aasast alates, et näha, millises koguses paberit jääb alles, mis läheb paberikonteinerisse.

Nagu juba eelmisel aastal tõdesime, on meie oskus paberit kasutada kõvasti paranenud. Kunstitundides värvilist paberit kasutades kogutakse kokku ka väikesed paberid ning sorteeritakse värvi järgi mappi, et järgmisel korral oleks vajalikku paberit kiirem leida.

Nende aastate jooksul on vahetunud  paberijääkide kaaluja, sest varasem paberijääkide usin kirjapanija Ulvi jäi pensionile, tema ülesande võttis üle Rannapõnnide rühma toimekas õpetaja abi Lia ning tänaseks on see maja perenaise Aime õlul.  Igakuiselt kogub ta kokku kõikide rühmade ja kabinettide paberikorvist paberid ning kaalub ära. Männikäbide rühma õpetaja abi Annika aga koostab nendest andmetest diagrammi. RK keskkonnatöörühma juht Pille aga lisab veidi selgitusi. Nii kaasab paberijääkide tekkimise kirjapanemise lugu kolme inimest. Tõeline meekonnatöö.

Diagramm näitab esimeste aastatega võrreldes langust ja lausa mitmekordset.

Lapsed on selgeks saanud diagrammi mõistmise. Mida pikem tulp, seda rohkem paberit. Lapsed võtsid eesmärgiks, et järgmises diagrammis ei tohi olla kaalu suuremat kui 2,5 kg kuus. Ja see eesmärk saavutati.

 

Pille Trumm

Rohelise kooli rohetiimi juht


Mõned fotod erinevatest tegemistest/töödest, mis ei vajanud paberit. Plastiliin on väga tänuväärne materjal.

Rannapõnnide sinililled "Anname au!"
Männikäbide "Anname au!"
Rannapõnnide "Liinud"
Soolataignast valmistatud tähed (Rannapõnnid)
Liivatahvel on hea alternatiiv paberile. Joonistame liivale.

Kriiditahvel on lastele meelepärane õppevahend. Sellele saab joonistada, tähti ja numbreid kirjutada ning mida kõike veel.
Liikuv aabits on tore vaheldus paberile. Tähed juba  olemas, ainult lao neid alusele, ei peagi vihikusse või paberilehele kirjutama.
Valge tahvel on hea vahend selle poolest, et parandada oma tööd on eriti lihtne. Kui paberil kustutades võib tekkida auk, siis valge tahvliga seda hirmu ei ole.
Magnetahvlit meeldib kasutada nii suurtele kui väikestele lastele.
Võimalusi on väga palju, et uute oskuste omandamine oleks põnev ja vaheldusrikas.

Pille