Roheline Neeme Mudila
Lasteaed Neeme Mudila asub looduskaunis kohas mere ääres. Rohelise kooliga liitusime 2018 aastal.
teisipäev, 29. aprill 2025
Paberijäägid 2019-2024
Paberijääke
oleme kaalunud 2019. aasast alates, et näha, millises koguses paberit jääb
alles, mis läheb paberikonteinerisse.
Nagu
juba eelmisel aastal tõdesime, on meie oskus paberit kasutada kõvasti
paranenud. Kunstitundides värvilist paberit kasutades kogutakse kokku ka
väikesed paberid ning sorteeritakse värvi järgi mappi, et järgmisel korral
oleks vajalikku paberit kiirem leida.
Nende
aastate jooksul on vahetunud paberijääkide kaaluja, sest varasem
paberijääkide usin kirjapanija Ulvi jäi pensionile, tema ülesande võttis üle
Rannapõnnide rühma toimekas õpetaja abi Lia ning tänaseks on see maja perenaise
Aime õlul. Igakuiselt kogub ta kokku
kõikide rühmade ja kabinettide paberikorvist paberid ning kaalub ära.
Männikäbide rühma õpetaja abi Annika aga koostab nendest andmetest diagrammi.
RK keskkonnatöörühma juht Pille aga lisab veidi selgitusi. Nii kaasab
paberijääkide tekkimise kirjapanemise lugu kolme inimest. Tõeline meekonnatöö.
Diagramm
näitab esimeste aastatega võrreldes langust ja lausa mitmekordset.
Lapsed
on selgeks saanud diagrammi mõistmise. Mida pikem tulp, seda rohkem paberit.
Lapsed võtsid eesmärgiks, et järgmises diagrammis ei tohi olla kaalu suuremat
kui 2,5 kg kuus. Ja see eesmärk saavutati.
Pille
Trumm
Rohelise
kooli rohetiimi juht
esmaspäev, 28. aprill 2025
Vee tarbimine 2017-2024
Diagramm näitab, et vee tarbimine on kuude
kaupa väga erinev. Kõige enam näitab tarbimist katlaruum ehk siis lasteaed 56 m3
kuus 2018. a veebruaris, kõige vähem juulis 2023, mil lasteaed oli 28
päeva suletud kollektiivpuhkuseks.
Köögi tarbimine on olnud kõige suurem 2019
a aprillis 25 m3 ning kõige väiksem 2023 a juulis 3 m3.
2024. aastal oli kõige suurem vee
tarbimine 37 m3 (katalruumi näit). Kui vaadata pruuni ja rohekat
tulpa, siis võime rahule jääda vee tarbimise näitudega, sest need on madalamad
kui varasemad.
Me tarbime vett väga teadlikult. Ei lase
veel voolata suu loputamise ajal,
taimede katmiseks kogume vihmavett jms.
Kokkuvõtte koostas
Pille Trumm
Rohetiimi juht
reede, 25. aprill 2025
Aasta lind 2025- KORMORAN. Rõõmupallide märtsikuuprojekt
Märtsikuus oli Rõõmupallide rühma kevadet toomas vahva lind kormoran. Lapsed said selgeks tema ja ta vaenlaste nimede ladumise tähtedest.
Koos õppisime lastega, et kormoran on suurem kui kuldnokk ja ta muna on sama suur kui kanal. Kuldnoka muna on aga sama suur kui viinamari. Lapsed võrdlesid munade suuruseid ning koguseid ja said neid süüa.
Ühekskoos mängisime rühmas vahvaid mänge, kus kormoran osa võttis: täringumängudes loendasime kormorane ja ta vaenlasi ning suuremad said koostada täringute abiga vahvaid matemaatilisi jutukesi kormoranidest. Fantaasiamaailm linnumaailmas mängides on piiritu!
Kunstis kajastus kormorani temaatika meil läbi kujunditest linnupesade kokkukleepimise, sest uurisime koos ka, kuidas saab alguse kormorani elutsükkel kui ta kord kevadel saabub.
Nii suured kui väikesed said märtsis voolida kormorane või kuldnokki, sest neil on ju vaid väikesed erinevused välimuses, kas pole?

Kormorani eluolusid vaadeldes õppisime tundma erinevaid materjale (pilliroogu, oksi, savi jms) ja maitsma erinevaid kasulikke toite – kuivatatud peipsi tinti ja muna. Lapsed said teada, et me luud on muna süües tugevad ning me luud on kormorani luudega sarnasemad kui teistel lindudel! Seest täis ja rasked, et sukelduda.
Õues nautisid koolieelikud väga kormorani sukeldumissügavuse mõõtmist sammudes – aia äärest suutis ta täpselt sukelduda punase liumäe otsani! Pärast sai antud vahemaad võidu joostes – loendasime mitu sekundit kulus meie ,,lapskormoranidel“ sukeldumismaa läbimiseks. Väiksemad nautisid õues koos suurtega liikumismängu ,,Kormoranid-kormoranid tulge koju! Ei saa vares/kotkas/kajakas ees!“. Õppisime läbi kogu kuu mängudes hakkama saama kaotusvalu ja võidurõõmuga!
Rahunemisvõttena õppisid Rõõmupallid kormoranijoogat, kus liigutusi tehes sai meist kõigist endast munast suur kormoran, kes end kivil kuivatama peab, et taas lendu tõusta. Lisaks harisime Rõõmupallides end ka veebi teel vaadeledes vahvaid kormorane sukeldumas, kuulates ta häälitsusi, Hiinas kalurite jaoks kala püüdmas ja vaadates Kormoraniteatrit ning seda kõike mõtestades.
Lapsed olid väga kaastundlikud mõtestades kormoranide ja inimeste vastuolulisi suhteid ning väljendasime oma tundeid selle osas. Loodus on imeline aspekt, mille läbi õppida tundma elu kõiki valdkondi!Lõimitud tund – mina ja keskkond/matemaatika/kunst/RK
Vaatame erinevaid pilte kormoranidest ja räägime nende välimusest ja toitumisest. Saame teada, et kormoran võib kasvada kuni 1m pikkuseks. Võrdleme kormorani teiste veelindudega. Mõõdame mõõdulindiga, et kui pikk on 1m. Kordame üle, et 1m on 100cm.
Kormoran meenutab ürgset saurust (eriti, kui kivil püsti seisab).
Lapsed joonistasid pildi "Kormoran kivil" ning osad lapsed voolisid plastiliinist kormorani pesa koos kormoraniga.
Säästame paberit- paberivabad tegevused
Paberijääke
oleme kaalunud 2019. aasast alates, et näha, millises koguses paberit jääb
alles, mis läheb paberikonteinerisse.
Nagu
juba eelmisel aastal tõdesime, on meie oskus paberit kasutada kõvasti
paranenud. Kunstitundides värvilist paberit kasutades kogutakse kokku ka
väikesed paberid ning sorteeritakse värvi järgi mappi, et järgmisel korral
oleks vajalikku paberit kiirem leida.
Diagramm
näitab esimeste aastatega võrreldes langust ja lausa mitmekordset.
Lapsed
on selgeks saanud diagrammi mõistmise. Mida pikem tulp, seda rohkem paberit.
Lapsed võtsid eesmärgiks, et järgmises diagrammis ei tohi olla kaalu suuremat
kui 2,5 kg kuus. Ja see eesmärk saavutati.
Pille
Trumm
Rohelise kooli rohetiimi juht
Mõned fotod erinevatest tegemistest/töödest, mis ei vajanud paberit. Plastiliin on väga tänuväärne materjal.
Pille